Hej och välkommen till vår uppdaterade varumärkesmanual

Manualen är till för oss som arbetar för Skånetrafiken och vårt varumärke. Vi gläder oss att se dig här. Det betyder att du också vill vara med och ge Skåne skjuts.

Varumärket går som en röd tråd genom hela verksamheten – från vision och värderingar till det vi gör och hur vi agerar varje dag.

Använd manualen för kunskap, stöd och vägledning om Skånetrafikens varumärke. Här hittar du även de verktyg vi använder för att säkerställa att vi bygger varumärket på ett enhetligt och tydligt sätt.

.

Vår vision

Skånetrafiken erbjuder enkla, tillgängliga, hållbara och prisvärda resor i, samt till och från Skåne. Vi finns till för alla som verkar, bor och reser i Skåne. Vi binder samman människor och platser varje dag.

Skånetrafikens vision är att var det naturliga valet. Vi ska erbjuda kollektivtrafik i världsklass och därigenom vara det självkara valet för skåningar att resa. På så sätt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle och till att Skåne blir en innovativ och attraktiv region att bo, verka och leva i.

Här nedanför kan du se vår visionsfilm.

.

Nytt om nyheter

Varumärkesmanualen har inte bara fått ny struktur, delvis nytt utseende och förbättrad navigering. Även innehållet har uppdaterats och de flesta blider är nu klickbara för förstoring.

De viktigaste nyheterna och förändringarna när det gäller innehållet har listats för att du lätt ska kunna hitta och ta del av dem. För att inte missa något – ta en stund för att kika runt och uppdatera dig kring manualen i sin helhet.

Visa alla nyheter

Våra värderingar påverkar i allra högsta grad vårt varumärke.

Det är vad vi gör varje dag som gör skillnad. För oss själva, för våra arbetskamrater och för våra kunder. Det är hur andra upplever Skånetrafiken som definierar vårt varumärke. Därför är det viktigt att vi fyller varumärket med det vi vill att de ska uppleva.

Under fliken Fordon och trafik hittar du design guidelines för våra fordon. Varje trafikslag har ett eget avsnitt med dekorsatser för varje fordonsmodell samt riktlinjer för utvändig och invändig design.

Sedan 1 april är avsnitten om stads- respektive regiontrafik uppdelade i aktuell respektive tidigare design.

Skånetrafiken är alltid den yttersta avsändaren i all vår kommunikation. Våra riktlinjer för språkbruk finns till för att underlätta så att vi kommunicerar på ett enhetligt sätt. När vi använder samma ord för samma sak blir det enkelt och tydligt för kunderna att förstå vad vi menar.

På samma sätt följer vi enkla skrivregler.

Vad tycker du om manualen?

Precis som vi vill att det ska vara enkelt för våra kunder att resa med oss vill vi att det ska vara enkelt (och inspirerande) för dig att använda vår varumärkesmanual.

Vi vill därför gärna höra vad du tycker om vår manual: är den enkel eller knepig att använda? Saknar du något? Finns det sådant vi kan förenkla eller förtydliga?

Hör av dig och låt oss veta!

Skicka ett mejl